Inspiratie & blog

Ode aan een sterke vrouw

 

Samen met café Eijlders organiseert Atelier Open maandelijks een expositie. Die in de maand juni is een ode aan de moeder van kunstenaar Anneke Hohmann (1937). Onder de titel Ode aan een sterke vrouw exposeert Anneke een aantal indrukwekkende, ontroerende schilderijen.

 

De moeder van Anneke mag met recht een sterke vrouw worden genoemd. Met haar huwelijk was haar carrière als advocaat voorbij. Alle tijd ging uit naar een gezin van vijf kinderen. Annekes’ vader zat voor zijn werk soms maanden in het buitenland. Moeder naaide ’s nachts prachtige kleding, onder meer voor feesten, trouwerijen of  lustra. Van schitterende avondjurken en rokken tot fluwelen jasjes die waren bestikt of afgebiesd met zijde. Ook voor Anneke maakte zij bijzondere kledingstukken.

 

Pas vijftien jaar na het overlijden van haar moeder voelde Anneke genoeg afstand om iets te doen met de herinnering aan de bijzondere (kleding)ontwerpen van haar moeder. De cahiers met patroontekeningen vond ze eigenlijk te mooi om te gebruiken in haar kunstwerken. Zij vormden in eerste instantie dan ook de basis van tekeningen. Maar in een nieuwe reeks schilderijen heeft Anneke de ideeën en patronen van haar moeder fysiek verwerkt. Anneke: ‘De schilderijen zijn gemaakt als een eerbetoon aan mijn lieve, intelligente en creatieve moeder, een sterke vrouw.’

 

De opening van de expositie op zaterdag 3 juni wordt voorafgegaan door een gesprek tussen Anneke Hohmann en Mieke van Beeren van Eijlders.

 

 

 

 

Podcast Het atelier van…

 

Begin 2023 nam Hester Wandel een podcast op in het atelier van Edith Brouwer. Hieronder vind je de links om naar de podcast te kunnen luisteren:

 

https://app.springcast.fm/15017/het-atelier-van-edith-brouwer

 

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/het-atelier-van/id1589777722?i=1000611828446

 

https://open.spotify.com/episode/7z57kKUcfRDc5o07pm8gi2?si=XJlaKJq7RDa6Mo7_RtLi6w

 

 

Platte Art – Kunst geïnspireerd door architectuur en verhalen achter de gevel

 

Architectuur, steden en hun link met het verleden zijn belangrijke inspiratiebronnen voor het werk van Erik Timmermans. Dat geldt ook voor herinneringen, personen en hun (levens)verhalen. In zijn meest recente reeks schilderijen en objecten – Platte Art geheten – bouwt Erik met elementen van de geprefabriceerde, grijze flats uit de voormalige DDR (de Plattenbauten), nieuwe, meer kleurrijke gevelstructuren. Daarmee geeft hij de verhalen van DDR-burgers een plek, met wie hij interviews hield in het kader van het zijn (samen met Jaap Visser) boek Berlijn – hoofdstad van de DDR. Het verhaal achter de gevels is minstens zo belangrijk als het beeld zelf, vormt daarvoor de basis. De naïeve, monotone beelden en vormen die Erik gebruikt, verwijzen naar een werkelijkheid die (soms vervelende) associaties oproept, maar sluiten daar niet altijd bij aan. Er is spanning tussen voorstelling en betekenis

Recentelijk verscheen een artikel over zijn werk op het architectuur-platform Greyscape.com. In de AO-winkel zijn werken uit de serie Platte Art te koop. Meer werk is te zien op www.eriktimmermans.com.

 

 

Vijf jaar Ode, vijf jaar samenwerking met Forbo

 

Wie heeft er vroeger geen linoleumsnede gemaakt? Het snijden in het zachte linoleum en de typische geur van het materiaal roepen veelal fijne herinneringen op aan de schooltijd. Met de Ode aan de Lino, een jaarlijks kunstevenement van Atelier Open, krijgt de linosnedekunst brede aandacht. AO organiseert daartoe diverse activiteiten zoals een jaarlijkse linosnedekunst-expositie waaraan kunstenaars uit binnen- en buitenland deelnemen. Dit jaar bestaat de Ode vijf jaar. Vanaf de eerste editie werkt AO samen met Forbo Flooring Systems in Assendelft; de grootste linoleumproducent ter wereld. Forbo ontwerpt en produceert al meer dan 120 jaar linoleum vloerbedekking. Dankzij de unieke eigenschappen van het materiaal wordt het ook gebruikt voor artistieke doeleinden. Gutslinoleum vormt samen met een guts, inkt en een dosis creativiteit de basis van de linosnedetechniek. Forbo ondersteunt al geruime tijd initiatieven die de linosnedetechniek meer bekendheid geven en die met name jongeren aanzetten ermee aan de slag te gaan. Onderdeel van de Ode aan de Lino is de Forbo Jong Talent Prijs. Hiermee willen Forbo en AO jongeren en scholieren enthousiasmeren voor de linoleumsnede. In een workshop krijgen leerlingen de kneepjes van het lino maken bijgebracht en vervolgens gaan zij klassikaal aan de slag. Hun resultaten dingen mee naar de Forbo Jong Talent Prijs. De ingezonden kunstwerken worden beoordeeld door een vakjury en geëxposeerd op bijzondere plekken, zoals het Grafisch Museum Groningen (GRID), Museum Het Schip in Amsterdam en het Zaans Museum te Zaandam. Aan de wedstrijd doen grafische mbo-opleidingen mee uit het hele land.

 

AO is heel blij met de samenwerking met Forbo. Om deze te vieren verschijnt dit jaar het boekwerk Ode aan de lino. In de uitgave wordt de lezer meegenomen in de wereld van de linosnedekunst. Diverse bij de Ode betrokken personen komen aan het woord. Udo Weijkamp en Michiel van Nieuwland van Forbo vertellen over het bedrijf en de magie van linoleum. Kunstenaar Tom Thijsse is juryvoorzitter van de Forbo Jong Talent Prijs en gaat in op het belang van de linosnedekunst. Meinte Strikwerda is leraar, gebruikt de lino in zijn lesprogramma’s en maakt duidelijk waarom. En programmamaakster en schrijfster Daphne Bunskoek en kunstenares/illustratrice Olivia Ettema vertellen hoe en waarom zij de lino toepassen als medium. Ettema heeft speciaal voor de Ode een linoleumdruk gemaakt. Het rijk geïllustreerde laat de grote diversiteit aan technieken en toepassingsmogelijkheden van de linosnedekunst zien. Voor wie na de enthousiaste verhalen meteen aan de slag wil, geeft AO een checklist met handvatten voor het maken van een linoleumdruk. Het boek is te koop voor 15 euro en kan worden besteld via Forbo en de website van AO. Het eerste exemplaar zal worden gepresenteerd tijdens de opening van de expositie in Zaans Museum op 9 november as. AO hoopt dat de samenwerking met Forbo ook in de toekomst een impuls geeft aan de linosnedekunst!

 

*********************************************************************************

 

******

******

*******

De laatste nieuwsbrief: Nieuwsbrief Oktober 2018

 

*******

Interview met Fronique Oosterhof, directeur grafische museum GRID in Groningen:

 

foto fronique

 

Fronique Oosterhof is sinds drie jaar directeur van GRID Grafisch Museum Groningen. In het museum komt het grafisch erfgoed van Groningen op diverse manieren tot leven. Er zijn diverse nog werkende machines te bewonderen, wisselende (kunst)tentoonstellingen worden georganiseerd en bezoekers kunnen activiteiten en workshops volgen. Vrijwilligers geven tekst en uitleg over het heden en verleden van grafische kunst en druk- en bindtechnieken. GRID biedt beleving aan kinderen en volwassenen.

In 2016 organiseerde Atelier Open de Ode aan de lino in GRID. Fronique: ‘Dat was geweldig! De combinatie van een prachtige expositie op een bijzondere plek, een prijsuitreiking voor Jong Talent en natuurlijk het diverse aanbod kwalitatief hoogwaardige kunst: van de kleine, humoristische kunst van Tom Thijsse tot de grote werken van Bert Brouwer, abstract, figuratief, alles klopte!’

Wat was haar beweegreden om mee te doen met de Ode aan de lino? Fronique: ‘GRID is natuurlijk breder georiënteerd dan de linografie alleen, maar de linokunst is heel toegankelijk. Met een guts en een stuk linoleum kun je bij wijze van spreken meteen aan de slag. De linotechniek en -kunst wekt interesse voor de grafiek, bij jong en oud. Dat vind ik belangrijk. Wij zien het enthousiasme bij scholieren wanneer zij een workshop Lino doen in GRID. Daarbij komt, Groningen kent met kunstbeweging De Ploeg een interessante link met de linografie. De Ploegleden hebben mooie linokunst voortgebracht. Ploeglid van het eerste uur Jan Jordens heeft de lino geïntroduceerd in het kunstonderwijs aan de HBS. Werk van zijn leerlingen is tijdens de scholierententoonstelling te zien in GRID’.

Ook in 2018 doet GRID mee aan de Ode aan de lino. De Ode bestaat dit jaar uit twee delen: een Kunstexpositie in Museum Het Schip (met een bijbehorend Mail Art project) en de Forbo Jong Talent Prijs. Fronique heeft ook dit jaar zitting in de jury van die prijs. Vanaf de tweede week van november zijn de inzendingen voor de prijs te bezichtigen in GRID. Aan de wedstrijd doet een aantal grafische Mbo-opleidingen mee. Tevens is er een open wedstrijd voor jongeren onder de 20 jaar uit het hele land. Het thema van de wedstrijd: promotie. De linosnede werd in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw veel gebruikt voor de vormgeving van reclame-uitingen. Fronique: ‘Ik ben heel benieuwd naar de inzendingen van dit jaar! Ik was vorig jaar overdonderd door het hoge niveau van de inzendingen van de scholenprijsvraag. Echt prachtig! Op zaterdagmiddag 17 november vindt de prijsuitreiking plaats bij GRID. Ik hoop dat er weer veel mensen komen kijken!’

 

(foto Fronique: Duncan Wijting – DvHN)

 

************

April 2018

Onze KunstKamer wordt geheel gefinancierd door particulieren en bedrijven die dit project van Atelier Open sponsoren.

De afgelopen maanden hebben wij met aantal van deze sponsors gesproken over kunst.

 

Sponsor: Reclamebureau Li Moon – Lisly Pieterse

Interview/tekst: Edith Brouwer

 

“Kunstwerken zijn mijn schatten” hoor ik vaak als ik met mensen praat over de kunst die zij in huis hebben.

 

Het kunstwerk waar Lisly Pieterse van Li Moon over wil vertellen is gemaakt door kunstenaar Hester van Dapperen. Het is een zeefdruk of giclée print uit 1997. Lisly kent de kunstenares niet. Ze heeft het kunstwerk van een vriend gekocht. Lisly werd geraakt door het kleine kunstwerk van Hester van Dapperen. De mooie dames op de afbeelding, de kleuren en mode, wat doen deze dames? Poseren ze? Ze lijken niet op hun gemak. Lisly vindt de styling en kleding mooi. Het kunstwerk staat op het nachtkastje naast haar bed. Ze wordt er blij van.   

 

20180409_153719

kunstwerk: Hester van Dapperen

 

Kunstenares Hester van Dapperen heeft haar atelier in Amsterdam. We hebben haar gegoogled omdat we haar nog niet kenden. Ze heeft een mooie website met veel nieuw werk dat niet lijkt op het werk dat Lisly in haar bezit heeft. Haar eerste expositie was in 1997, hetzelfde jaar waarin het kunstwerk van Lisly is gemaakt. We vinden het niet terug op haar site. Dat maakt ons nieuwsgierig. Wie weet gaan we binnenkort een keer bij haar langs!

 

Lisly sponsort de KunstKamer omdat ze het inspirerend vindt dat mensen activiteiten ondernemen waar hun passie ligt. Dat is vaak onzeker en spannend en daarom wil ze onze projecten steunen.

Zelf begon Lisly 15 jaar geleden samen met een zakelijk partner reclamebureau Li Moon. Ze werkt met  inspirerende mensen in een creatieve omgeving. Inmiddels heeft haar bedrijf 15 mensen in dienst en biedt ze een brede dienstverlening op het gebied van marketing en communicatie: van complete online campagnes tot het opstellen van nieuwe merkidentiteiten. En dat vinden wij van Atelier Open op onze beurt indrukwekkend en inspirerend!

 

**********

Februari 2018

Kasper Jongejan is mode-ontwerper. Hij is de vijfde kunstenaar die in de KunstKamer heeft gewerkt.

 

New Land Designer

Kasper is opgegroeid in Almere. De provincie Flevoland wordt ook wel New Land genoemd. Amsterdam is de stad waar Kasper nu woont en graag en vaak vertoeft. Hoewel beide steden in dezelfde regio liggen zijn het twee totaal verschillende steden. Kasper onderzoekt de link tussen het oude land van de hoofdstad en het nieuwe land van zijn geboorteplaats. Wie zijn de mensen, hoe leven zij en waar komen ze vandaan? De identiteit van de mens is een belangrijke inspiratiebron van Kasper. Met de naam New Land designer werkt hij als modeontwerper. Zijn nieuwe collectie heet XXX en wordt in maart 2018 tentoongesteld in Museum Ons Lieve Heer Op Solder in Amsterdam.

 

Kasper in de KunstKamer

Van 8  tot 13 februari heeft Kasper in de KunstKamer gezeten. Kasper: ‘ik ben mijn onderzoek begonnen met een wandeling door de wijk en een bezoek aan het  Van Eesteren Museum. Ik kwam terug in de KunstKamer met het idee om een jurk te maken, die is geïnspireerd door deze wijk en de gedachte erachter, met een vleugje modern. Een deel van de wijk is gebouwd in de jaren 50. Momenteel wonen er veel mensen met een Turkse en Marokkaanse achtergrond. Ik besloot deze twee aspecten voor de jurk te gaan gebruiken.”

 

27658069_1609808469055209_4625682218812596760_n

 

Onderzoek en spel

Kasper keek naar Turkse en Marokkaanse mode en maakte vele schetsen. Deze hingen samen met foto’s die hij maakte tijdens zijn wandelingen door de wijk, aan de muur van de KunstKamer. ‘Zij vormen de basis van het dessin dat ik ga ontwerpen om op de jurk te laten printen. Het onderzoek is een heen en weer-spel dat begint dan met verschillende ideeën. Ik blijf kijken hoe mijn werk op de muur steeds groter wordt. Ik stel mezelf vragen: wel of geen plattegrond, primaire kleuren, jacquard stof etc. De keuzes zijn gemaakt :).’ De foto’s en schetsen zijn eveneens de inspiratiebron voor de linosnede die Kasper heeft gemaakt voor de sponsors van de KunstKamer. 

 

Kasper is de KunstKamer met een concreet idee uitgestapt en werkt nu aan de uitwerking, die zich moet vertalen in een jurk. Deze jurk wordt tijdens de eindexpositie tentoongesteld.

 

20180212_153645 (2)

De lino van Kasper is gedrukt op Simili Japon papier (A4 formaat) en is te koop voor 25 euro
De volgende Kunstenaar in de KunstKamer is Dorien Bellaar. Meer informatie over de KunstKamer en informatie over sponsormogelijkheden.

 

***********

November 2017

 

Onze KunstKamer wordt geheel gefinancierd door particulieren en bedrijven die dit project van Atelier Open sponsoren.

De komende maanden gaan wij een aantal van deze sponsors interviewen over kunst.

 

Sponsor: Bram Project Expert

Interview/tekst: Edith Brouwer

Het kunstwerk waar Bram de Vries over wil vertellen is gemaakt door de in Amerika wonende kunstenaar Peter Juvonen.

Lees meer…

 

 

Augustus 2017

De tentoonstelling Portraying a nation in het Tate museum Liverpool is een dubbel-expositie met werk van de schilder, tekenaar en etser Otto Dix en de fotograaf August Sander. De combinatie van hun kunst (in totaal meer dan 300 werken) geeft een confronterende inkijk in het leven tijdens de Weimar Republiek. Erik Timmermans bezocht de inspirerende expositie. Lees meer…..

 

Mei 2017 – Tips&Trics van de expert: Monique Gomez de Mesquita-Vos

Monique Gomez de Mesquita-Vos is interieurontwerper en stylist. Zij beschrijft zichzelf als SFEERMAKER voor woon-, werk- en leefomgeving. Haar bedrijf heet People for Planet. In haar speciaal voor Atelier Open geschreven blog gaat Monique in op de vraag: waar laat ik dat nieuwe schilderij?

Lees de adviezen van Monique…..

 

April 2017 – Kunst combineren in jouw stijl, tips voor thuis van TOON

Sfeervolle woninginrichting in jouw eigen stijl, hoe doe je dat precies? Hoe combineer je kunst en vintage, of oud met nieuw zonder dat het rommelig is? Maandelijks verschijnt een interview met een expert in kunst en interieur, op zoek naar de beste tips over sfeervolle woninginrichting. Deze keer delen experts Marina en Laura de Tips voor thuis van podiumwinkel TOON. Lees meer…

 

April 2017 – Kenmerk van de Kunstenaar, het lijnenspel van Herman Mulder

Kunst maken is heerlijk, naar kunst kijken ook! Kunst roept vragen, herinneringen of verwondering op, het stimuleert tot nadenken, het inspireert Zo divers als kunstenaars en kunstwerken onderling kunnen zijn, zo eenduidig is de overeenkomst: een goede kunstenaar heeft een authentieke stijl. Achter die stijl gaat meestal een levenslange interesse, passie of zelfs obsessie schuil. Uit nieuwsgierigheid naar verschillende kunstenaarsstijlen, bezocht Edith Brouwer kunstenaar Herman Mulder, op zoek naar de achtergronden van zijn werk. Lees meer…

 

 

20170403_160929

 

April 2017 – Laat je inspireren door de Duitse industriecultuur!

Onlangs was ik een weekendje naar Duisburg in Duitsland. Bij toeval kwamen wij tijdens onze omzwervingen in het Landschaftspark Duisburg-Nord terecht. In dit openbare park kun je langs de ruïnes van een hoogovencomplex struinen en over het uitgestrekte terrein tussen beton, staal en roest dwalen. Een park met interessante en imposante structuren om jezelf in te verliezen en door te laten inspireren.

 

IMG_20170324_170347_545 (1)

 

 

Lees meer…

 

—————————————————————————————————————————————————————

 

16 oktober 2015 “De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is.”

 

“De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is.”

Dat schijnt Godfried Bomans gezegd te hebben. Het houdt me bezig.

Ik heb graag mooie dingen om me heen en ik ontdek graag nieuwe dingen . Er is niets fijner voor mij dan wonen en werken tussen mooie kunst. Reizen en ‘thuis’ zijn: het schuurt.

 

In Atelier Open hebben we veel mooie kunst, van bijvoorbeeld de kunstenaars die meedoen aan ons project 10x10artist. Ik koos vandaag twee werken van twee kunstenaars: Ursula Muller en Venus van Asperen. Muller woont tussen de ooievaars. Het bos is haar achtertuin. Ik vind dat haar werk erg goed past bij de beelden van Van Asperen. Het ruige hout en de tere keramische beelden. Beide kunstenaars maakten kunstwerken van 10×10 centimeter voor ons project.  

 

Je bent van harte welkom om langs te komen om de kunstwerken te bekijken. Of kijk op www.10x10artist.com .

 

Ik blijf dit weekend veel thuis, alsof ik op reis ben.
Edith

 

venus-van-asperen-07ursula-muller-01

 

 

 

6 april 2015 – 10x10artist doet mee aan Springsnow

 

De iep is al eeuwenlang dé boom van Amsterdam. Meer dan 75.000 iepen brengen ’t groen op de grachten en de Amstelkerknatuur in de stad. Elk jaar weer is er het feest van de wervelende iepenzaadjes: Springsnow. Met het Springsnow festival (van 21 april – 21 mei) wordt de lente in Amsterdam gevierd. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een speciale iepenroute. Er is zelfs een Springsnow-parfum ontwikkeld. 10x10artist doet mee aan en is partner van Springsnow. Van 21 april – 15 mei vindt een expositie plaats in de prachtige Amstelkerk (Amstelveld 10 Amsterdam). Hier kun je niet alleen de ode aan de iep van Fay Lovsky & Reinier Sijpkens horen, maar ook kunstwerken van 10x10artists komen bewonderen.

 

Speciaal voor Springsnow maakten diverse 10x10artist-kunstenaars nieuwe lentekunst. Alle werkjes zijn 10×10 centimeter en hebben één prijs (65 euro). Met de 10x10artist-kunstwerken kunnen verrassende combinaties tot stand worden gebracht. Voorbeeld: een lijst twee nieuwe lentewerken van Bunnybrigade en Erik Timmermans. Kijk voor meer informatie over Springsnow op springsnow.nl en 10x10artist.com.

 

10x10 Springsnow combi ET BB

 

Atelier Open

 

————————————————————————————————————————————————————–

 

 

 

6 Maart 2015 – Superwoman Hangs The Laundry

 

super woman

Daar viel ik voor. Het was in 2011. De linosnede is van de Canadese kunstenares Shelley Savor, die ik via via leerde kennen. Mijn fascinatie voor deze mooie ambachtelijk kunstvorm kreeg gestalte.

 

Atelier Open had in die tijd een galerie aan de Keizersgracht. Van Shelley hingen meerdere lino’s aan de muur. Zo begon ik mijn liefde voor de linokunst ook met anderen te delen. Inmiddels hangen vijf van de tien Superwomans in verschillende huizen in Nederland en zijn een aantal van mijn vrienden en klanten ook fan van haar werk.

 

Ik vind linokunst ‘lief’. Of ik hou van lieve linokunst. Ik hou van kleine linokunstwerken. Ik hou van de vaak simpele lijnen in de lino’s van Shelley Savor. Ik hou van de verhalen die Tom Thijsse met zijn lino’s vertelt, die je kunnen raken, of van de beelden die de lino’s van deze kunstenaars in mijn hoofd oproepen. Ik hou van de geur van lino’s.

 

In de zomer van 2014 ontstond het idee een ‘Ode aan de Lino’ te organiseren. Ik wilde me meer verdiepen in de linokunst en ben workshops gaan volgen bij kunstenares Carola Rombouts in de Grafiekdrukkerij, haar atelier in Loods 6 in Amsterdam. Weer een nieuwe bron van inspiratie. In haar atelier, omringd door haar mooie werk, mocht ik zelf aan de slag. Daarna weer door de stad op mijn fiets naar huis met een hoofd vol ideeën.

 

Eigenlijk ontdek ik elke dag weer iets nieuws. Zoals bijvoorbeeld het tijdschrift Exlibriswereld/grafiekwereld. Daar gaat een wereld van klein, lief, mooi grafisch werk voor me open. In het volgende nummer staat trouwens een groot interview met Tom Thijsse, in wiens atelier ik laatst weer een keer mocht kijken.

 

Mijn verzameling lino’s wordt langzaam groter. Als je een keer wilt komen kijken of mee wilt om ateliers te bezoeken, ben je van harte welkom. Ik vind het fijn om mooie dingen te delen!

 

Volgende week ga ik me verdiepen in het Werkman archief….


Edith Brouwer